Rolą sprężonych dźwigarów betonowych jest podtrzymanie konstrukcji dachu i przełożenie całej tej masy bezpośrednio na ściany nośne. Tyle mówi teoria. I choć praktyka niewiele się od niej różni, to – nie da się ukryć – nie są to rozwiązania pozbawione wad. Niemniej ich specyfika jest z punktu widzenia dzisiejszego budownictwa najkorzystniejsza.
Ciężar – wada i zaleta strunobetonu
Duży ciężar to największa wada dźwigarów sprężonych. Składa się na niego nie tylko ciężar samego betonu, ale też masa wstępnie sprężonego w nim rdzenia. Zastosowanie konstrukcji sprężonych pozwala na maksymalne wydłużenie dźwigara, ale też wymusza wzmocnienie ścian nośnych i podtrzymujących ich fundamentów.
Duży ciężar dźwigaru wymusza też na inwestorze zastosowanie specjalnych technologii mocujących. Najpopularniejszą z nich jest wykorzystanie specjalnych koryt mocujących, która stabilizują położenie dźwigaru. Dzięki temu z powodzeniem można go wykorzystać nawet w przypadku inwestycji wielkopowierzchniowych, z tym że łączny koszt takiego projektu będzie zdecydowanie wyższy.
Przenikalność cieplna i pracochłonność
Dźwigary betonowe sprężone charakteryzują się dość niekorzystnymi parametrami termoizolacyjnymi. Beton nigdy nie sprawdzał się jako izolator termiczny, podobnie zresztą jak i znajdujący się w nim stalowy rdzeń. Owszem – w przypadku dźwigarów problem ten nie jest aż tak istotny, ale i tak prowadzi do wygenerowania niepotrzebnych mostków termicznych.
Pewną wadą sprężonych dźwigarów betonowych jest też ich pracochłonność. Wyprodukowanie jednego bloku zajmuje dość dużo czasu. Poza tym prawdziwym wyzwaniem jest transport dźwigaru z hali produkcyjnej wprost na miejsce inwestycji. Problemy pojawiają się również w przypadku wyburzania konstrukcji strunobetonowych.
Niska temperatura to wróg
Dźwigary betonowe sprężone mają jeszcze jednego, bardzo poważnego wroga. Jest nim niska temperatura, która w zasadzie uniemożliwia wyprodukowanie trwałego, prefabrykowanego elementu. Dobrej jakości dźwigary są budowane w odpowiednio przygotowanych halach, co oczywiście przedkłada się na wzrost kosztów produkcji.
Podsumowując, mimo swoich wad sprężone dźwigary betonowe są na chwilę obecną najbardziej sprawdzonym, konstrukcyjnym elementem architektonicznym. Wpływ na to ma przede wszystkim fakt, że doskonale znoszą one wszelkie obciążenia. Również te, które są tożsame dla budownictwa wielkopowierzchniowego.
Więcej informacji znajdziesz na stronie http://www.fabudwkb.com.pl/.