Decyzja o rozpoczęciu działalności gastronomicznej zazwyczaj jest wynikiem długiego procesu i analiz wszelkich korzyści i ryzyk po stronie przedsiębiorcy. Jeśli wszystko wskazuje na to, że otwarcie wymarzonego bistro to właściwy krok, nie pozostaje nic innego, jak zabrać się do intensywnej pracy. O czym pamiętać, planując otwarcie lokalu gastronomicznego?
Formalności
Jeśli do tej pory nie prowadziliśmy działalności gospodarczej, czeka nas rejestracja firmy, wybór odpowiedniego kodu PKD oraz formy opodatkowania właściwej dla charakteru naszego przedsiębiorstwa. Warto również dowiedzieć się, czy nasza działalność gastronomiczna (na przykład wówczas, gdy zamierzamy również sprzedawać alkohol), nie wymaga dodatkowych pozwoleń. Pamiętajmy o tym, że zanim rozpoczniemy działalność gastronomiczną, wybrany przez nas lokal musi spełniać wymogi BHP, natomiast przed jego oddaniem do użytku właściwego, musi przejść pozytywną kontrolę Sanepidu. Warto już na tym etapie podpisać umowę z firmą zajmującą się utylizacją odpadów spożywczych, o czym opowiemy w dalszej części artykułu.
Umowy z hurtowniami
Kolejną kwestią, o którą musimy zadbać z wyprzedzeniem, są umowy z hurtowniami, które będą nam dostarczać napoje czy produkty spożywcze. Warto wybrać te zlokalizowane w pobliżu, zwłaszcza jeśli chodzi o żywność. Wówczas będziemy mieć pewność, że produkty trafią do nas świeże i na czas. W nieprzewidzianych sytuacjach zawsze będziemy mogli sami udać się do hurtowni, aby odebrać zamówienie. Wybierajmy tylko tych hurtowników, którzy sprowadzają swoje produkty z pewnych źródeł i dysponują pełną dokumentacją co do ich zakupu czy importu.
Nieoczywiste obowiązki właściciela lokalu gastronomicznego
Rozpoczęcie działalności w formie bistro wymaga dużego nakładu pracy oraz spełnienia wielu wymogów, dzięki którym lokal może zostać oddany do użytku gastronomicznego. Wielu przedsiębiorców zapomina jednak o tym, że oprócz wyżej wspomnianych formalności, istnieją jeszcze inne, których niedopełnienie może narazić nas na spore kary finansowe. Przede wszystkim, jeśli w lokalu zamierzamy puszczać muzykę z radioodbiornika, musimy opłacić abonament RTV, natomiast w przypadku używania płyt bez licencji creative commons, konieczne będzie wniesienie odpowiednich opłat do ZAiKS, STOART, SPAV.
Kolejnym nieoczywistym kosztem jest utylizacja odpadów spożywczych. Obowiązek ten spoczywa bowiem na każdym przedsiębiorcy zajmującym się produkcją, przetwórstwem lub handlem artykułami spożywczymi. Utylizacja odpadów spożywczych nie jest skomplikowaną procedurą, jednak koszt w granicach około 60-100zł za 120-litrowy pojemnik powinniśmy uwzględnić na etapie estymacji miesięcznych wydatków.
Na czym polega utylizacja odpadów spożywczych?
Przede wszystkim resztki spożywcze, w tym produkty przeterminowane, zepsute, nie spożyte po obróbce, należy gromadzić w specjalnych pojemnikach o odpowiednim oznaczeniu. Gdy pojemnik zostanie wypełniony, przekazuje się jego zawarto firmie zajmującej się utylizacją odpadów spożywczych, która w zamian wydaje dokument, czyli tzw. kartę przekazania odpadów.
Posiadanie własnego bistro, oprócz szeregu formalności oraz kosztów, to źródło satysfakcji, a dla wielu osób, również spełnienia marzenia o stworzeniu dla innych idealnego miejsca do relaksu i odpoczynku.